Екоосвіта

Екоосвітня діяльність в установах природно-заповідного фонду

Трава зелена, небо синє, дерево високе, квіти пахнуть, а пташки співають – прості вправи для малят долучають нас до природи в дуже ранньому дитинстві. Збір грибів і ягід з бабусею або риболовля чи полювання з татом, відпочинок з сім’єю чи друзями дають знання і відчуття безпосередньої користі природи. Перші уроки в молодших класах чи біологія та екологія в старших класах покликані дати розуміння складових природи, взаємопов’язаності природних явищ і нашої залежності від неї. Проте досить часто всі ці знання лише «пролітають» повз юні вуха і не зачіпають серця, і вже дорослими ми бачимо Природу лише як джерело природних ресурсів та прибутку. 

Як достукатися до сердець і розуму дітей та дорослих, природокористувачів та політиків різного рангу? Як показати унікальність природи і довести доцільність її збереження? Як продемонструвати цінність певних природоохоронних територій і позитивні результати діяльності установ природно-заповідного фонду? Ці питання ставлять собі екоосвітяни парків і заповідників щодня і щодня знаходять нові відповіді, організовуючи заходи та акції, уроки та лекції, екскурсії та фестивалі. 

Екологічна освітньо-виховна діяльність є одним з найбільш помітних для пересічної людини напрямків діяльності установ природно-заповідного фонду. Адже це саме робота з людьми, місцевим населенням та відвідувачами, представниками органів влади та бізнесу. 

Загальні питання здійснення екологічної освітньо-виховної діяльності в установах природно-заповідного фонду регламентуються Законом України "Про природно-заповідний фонд України". Проте потрібно пам’ятати, що у випадку організації екоосвітніх заходів саме як освітнього процесу в закладах освіти за основу слід брати вимоги Закону України "Про освіту".  

Фахівці з екоосвіти установ природно-заповідного фонду у своїй діяльності користуються насамперед Положенням про екологічну освітньо-виховну роботу установ природно-заповідного фонду, затвердженим наказом Мінприроди від 26.10.2015 № 399, зареєстрованим у Мін’юсті 11.11.2015 за №1414/2785

Це Положення визначає мету екологічної освітньо-виховної роботи, що здійснюють установи ПЗФ, як цілеспрямований вплив на світогляд, поведінку і діяльність місцевого населення та відвідувачів установ ПЗФ стосовно збереження природної спадщини країни, природних комплексів територій та об’єктів ПЗФ, забезпечення підтримки природоохоронної діяльності установ ПЗФ шляхом поширення знань і підвищення обізнаності щодо цінностей біологічної та ландшафтної різноманітності, формування екологічної свідомості та виховання поваги до природи.

До основних форм екоосвітньої діяльності належать:

  • розроблення та виконання спеціалізованих екологічних освітньо-виховних програм, розрахованих на різні категорії учасників;
  • надання практичної та методично-консультативної допомоги з питань екологічної освітньо-виховної роботи заінтересованим підприємствам, установам, організаціям і громадянам;
  • робота із засобами масової інформації, друкованими та електронними виданнями;
  • підготовка та виготовлення власних екологічних освітньо-виховних матеріалів, а також їх поширення через спеціальні видання (листівки, буклети, газети тощо) з використанням символіки установи ПЗФ та розповсюдження соціальної реклами;
  • організація присутності установ ПЗФ в електронному інформаційному просторі шляхом створення та ведення вебпорталів установ ПЗФ;
  • створення та організація діяльності екологічних освітньо-виховних центрів, музеїв природи, візит-центрів, постійних та мобільних виставок і стендів;
  • організація екологічних освітньо-виховних екскурсій облаштованими еколого-освітніми стежками та маршрутами;
  • співпраця з громадськими екологічними організаціями, заохочення до волонтерської діяльності, сприяння створенню громадських природоохоронних ініціатив;
  • організація та проведення таборів, польових екологічних практик, зборів юних екологів, ботаніків, зоологів, гуртків, учнівських лісництв тощо;
  • організація і проведення масових природоохоронних та екологічних освітньо-виховних заходів, тематичних науково-практичних заходів (конференцій, форумів, семінарів, навчальних тренінгів, круглих столів, тематичних вечорів, фестивалів, вікторин, олімпіад, екологічних ігор, конкурсів, екскурсій, акцій тощо) за участю громадськості, учнівської та студентської молоді.

Зазначене Положення також містить додатки, які допомагають відповідно планувати екологічну освітньо-виховну роботу та подавати звітну інформацію. 

Разом з тим, питання екоосвіти та формування екологічної свідомості надзвичайно популярне зараз в Україні та світі. Розроблено та видано безліч книг і рекомендацій стосовно методів роботи з різними цільовими групами. На нашому сайті в розділі Документи можна знайти кілька методичних посібників, які стануть у пригоді для організації заходів як з дітьми, так і з дорослими. 

Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.

Повідомити про помилку

Текст, який буде надіслано нашим редакторам: